... a avut loc undeva acum 3000 de ani. Da, da... Nu radeti! E cat se poate de adevarat. Doar nu credeati ca ceea ce facem noi nowadays e original?! NU.
Sa vedem... Scopul primei campanii outdoor din lume a fost raspandirea budismului si ridicarea principiului non-violentei (ahisma) la rang de institutie imperiala. Creierul intregii strategii a fost Ashoka cel Mare, suveranul Imperiului Maurya in perioada 272 - 285 i. Hr.
Daca va imaginati ca acest Ashoka a fost vreun om de bine, care a vegheat mereu la mentinerea pacii in lume, iluminat de spiritul budist, aflati ca nu e chiar asa. Inainte de initierea campaniei despre care va vorbesc, el si-a omorat cam 113 frati pentru a ramane unic mostenitor al tronului. In timpul domniei sale Imperiul a cunoscut apogeul puterii si expansiunii teritoriale. Ahsoka era cunoscut, in timpul cuceririlor sale, pentru cruzimea caracteristica. "Ospitalitatea" sa in ceea ce ii priveste pe prizonieri mergea pana la fierberea acestora (de vii) intr-un cazan cu ulei.
In fine, dupa cucerirea statului Kalinga, in India, a avut loc o schimbare in comportamentul lui Ashoka. Dupa ce a pus stapanire si pe acest teritoriu el a aflat ca membrii clerului budist de aici complotau impotriva lui. Dupa metodele obisnuite, Ashoka a luat una bucata sef cler, l-a pus intr-un cazan, a adaugat ulei. Insa, spre surprinderea lui, acest preot nu se chinuia... in limbaj contemporan, era foarte chill, isi traia in liniste deplina fierberea, ca pe oricare alt eveniment din viata sa. Acesta a fost momentul in care Ashoka a realizat puterea spiritul budist si implinirea la care poate conduce aceasta religie. Si astfel, incepe campania outdoor!
Mai intai Ashoka se converteste la budism. Apoi da ordin pentru construirea unor stupas, un soi de temple de piatra, pe tot teritoriul Imperiului sau. Pe fiecare dintre aceste constructii era aplicata o tablita din piatra gravata cu indemne ale non-violentei. Prima fraza de pe aceste tablite era: "Sa inceteze muzica razboiului si sa se auda doar sunetul pacii".Ii sunt atribuite 80 de mii de astfel de constructii. In zilele noastre acestea se numesc print-uri :).
Mai mult decat atat, pentru ca erau destui oameni care nu stiau sa citeasca la momentul respectiv, Ashoka a infiintat si Ministerul Dreptei Credinte (un fel de Ministerul Comunicatiilor de azi), format din preoti budisti, care stateau langa stupas si explicau trecatorilor ce scria pe placute. Iata minunea: person-to-person communication.
Desigur, a fost o campanie pe termen lung. Ashoka era mai specialist in CSR decat multe dintre companiile de azi. El a construit spitale, universitati, a interzis vanatul, a promovat concepul de "vegetarianism" si, probabil, a facut multe alte lucruri de care inca nu am aflat.
Si v-am spus povestea-sa si iata cum se facea advertising si PR acum 3000 de ani, chiar fara sa se stie, dar poate cu mai mult efect.
[ asa arata un print acum 3000 de ani; in natura, frumos... si nici macar nu astupa cladirile ;) ]
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Un comentariu:
Ashoka a fost un om al timpului sau. In unele privinte nu se deosebea cu nimic de un Hitler sau un Stalin.
Ce ma lasa totusi cu gura cascata, este modul in care puterea exemplului poate schimba un om. Daca legenda este corecta si calugarul ala budist a strans din dinti si a acceptat sa fie McPrajit, ei bine, bravo lui. Pe langa meritul lui Ashoka in promovarea budismului, pe langa campania lui de comunicare, acea scanteie care a facut totul posibil este calugarul. R E S P E C T calugare! Amin!
Trimiteți un comentariu